BIO


Marek Rejhon, muzikant, se narodil v roce 1975. Pravděpodobně byl předurčen stát se jazzmanem, i když si to nějakou dobu nechtěl připustit. Jazz si ho sám našel. Přesněji řečeno na něj v podobě bulharské reedice Bixe Beiderbecka vypadl v knihovně, když si chtěl půjčit elpíčko Šimka a Grossmanna. Humoristické povídky zcela zastínila prskavá, šumící, undergroundově tajemná hudba amerického jazzového trumpetisty. Od té doby se k němu různými kanály dostávaly jazzové nahrávky – a zcela jim propadl.

Jeho životní dráhu ovlivnili hlavně tři lidé. Jeho dědeček, učitel matematiky, ale zároveň nadšený hudebník. Jan Čejka, aranžér a klavírista, který jej zasvětil do hudební teorie. A Luboš Andršt, u něhož se Marek zdokonaloval ve hře na kytaru.

V šestnácti letech získával první zkušenosti jako korepetitor v kladenské lidušce, kde na klavír doprovázel hodiny stepu. Zhruba ve stejné době začal dobývat dívčí srdce hrou na kytaru. Nejprve prošel kánonem trampských písní a folku. Kolem sedmnácti mu ale došlo, že je potřeba začít z jiného konce. Také později pomalu dospěl k rozhodnutí, že nechce být zubním technikem (tento ctihodný obor vystudoval na střední zdravotnické škole), ale zkusí nejisté štěstí profesionálního kytaristy na volné noze.

Dostal se k Luboši Andrštovi do třídy mladých kytaristů. Z hodin svého učitele si vedle techniky hry odnesl i několik životních postojů. Třeba že v jazzu je třeba být svobodný, neomezovat se žádným šuplíkem, ale zároveň vědět, do jakého šuplíku patříte. A že když si s někým opravdu moc chcete zahrát, není nic snazšího, než se zeptat. Záhy po této lekci herní praxe se Markovi splnil jeden z jeho velkých snů – zahrál si s Lubošem Andrštem na několika vystoupeních v duu aniž by se ho musel ptát. Čímž zjistil že „všechno je jinak“ .

V roce 1996 si ho všiml Pavel Klikar a angažoval jej v nové swingové sestavě Originálního pražského synkopického orchestru. Když o tři roky později synkopický orchestr ve své bigbandové podobě na čas zanikl, založil Marek svou první velkou kapelu The Hottentots Orchestra, se kterou vydržel fungovat celých deset let.

Souběžně s tím navázal spolupráci s řadou dalších jazzmanů a kapel. S Jakubem Šafrem, v jehož kvartetu dodnes hraje, se podílel na swingových aranžích muzikálů jako Hello Dolly, Josefína, Dědeček automobil nebo Sugar pro divadla v Mladé Boleslavi a v Uherském Hradišti.

V roce 2007 měl možnost nahlédnout do prostředí Národního divadla a vyzkoušet si spolupráci s rodinou Formanů – jako hráč na banjo vystupoval ve hře Dobře placená procházka.

S Hottentoty si zahrál na Pražském jaře a natočil mimo jiné i CD s Jiřím Suchým.

Současný pohled na jazz dnes předvádí společně s Petrou Ernyeiovou, Jaroslavem Šindlerem a Petrem Pospíšilem v sestavě Petra Ernyei Quartet.

V roce 2011 rozjel Marek nový projekt Harlemania. Českým divákům představuje jeho prostřednictvím vrcholný americký, trochu divočejší, swing 30. a 40. let. Repertoár tvoří v Evropě vzácně hrané kusy Caba Callowaye a Duka Ellingtona. Díky podpoře amerického Lincolnova centra se mu podařilo získat notové záznamy původních aranží řady Ellingtonových skladeb.

Od roku 2018 katalyzuje sestavu předních pražských swingových jazzmanů pod krycím názvem Swing Session.

Vedle hraní spolupracuje Marek s Petrem Procházkou na vývoji kytar, zabývá se také historií  a konstrukcí českých i světových kytar. Tu a tam si odskočí k hudební režii. Ve volném čase pěstuje automobilové veterány a chová děti.

Hudbou si plní své sny a na jazzu ho baví hlavně to, že i po desetiletích je stále neskutečně moderní.

Žije v Kladně, které mu přirostlo k srdci i se všemi podivuhodnostmi, s nimiž se tu člověk může setkat.

 

 

English short version :

Marek Rejhon ( *1975 Czech Republic ) met with a guitar at puberty. He attended the guitar classes by Lubos Andrst and made his first professional steps in Pavel Klikar’s Original Prague Syncopated Orchestra, touched the repertoire of Django Reinhardt in his early band The Rhythm Strings, digging twenties with The Hottentots Orchestra, swinging with Swingfonix , get hep with Harlemania big band and doing a loyal accompaniment for outstanding singer Petra Ernyei for longer than twenty years. Four to the bar. Beside that recorded and touring with many other Czech and foreign jazz musicians. He has been studying both old and new guitars, collaborating on the exploration of the Procházka Custom Guitars’ historical and development musical instruments. Enjoys easy and quiet suburb life in central Bohemia town Kladno with his family and vintage cars.